onsdag 17 november 2010

Tankar om yoga - och - yoga...

Jag har länge besvärats av det överflödet av budskap och värderingar i vårt samhälle som har sin grund i New Age-idéer. Naturligtvis får vem som helst framföra vilka idéer som helst, men det som i många fall faktiskt är rena stollerier kan inte i längden stå oemotsagt!

En självklar reaktion på min irritation har varit att börja ta reda på vad som egentligen menas med det rätt svepande begreppet "New Age". Redan ganska ytliga studier visar att den här starkt spretiga rörelsen omfattar olika former av västerländsk yogautövning. Det verkar som om New Age-rörelsen tagit över en del rörelse- och andningstekniker från främst hinduismen och buddhismen och därefter stulit beteckningen "yoga". Kurser och övningar i västerländsk yoga tillhandahålls för icke föraktliga belopp och syftar till att öka hälsa och välbefinnande. Här blir jag, som inte är någon New Age-anhängare, rätt häpen, för den österländska, ursprungliga och "riktiga", yogan har ett helt annat syfte. Hindun/buddhisten mediterar för att slutligen uppnå ett tillstånd av avståndstagande från det egna jaget, att genom förnekande och eliminerande av världsliga behov slippa bli återfödd till jordelivet. Han/hon strävar efter att stiga ur karma och reinkarnation för att utsläckas och uppgå i det allomfattande gudomliga. Det som i sin verkliga, österländska, form handlar om självutplåning används i västerlandet som en metod för självförverkligande. New Age-rörelsens tänkare kanske skulle fundera över en mer rättvisande och hederlig beteckning på den tjänst man erbjuder sina kunder?

Jag har mycket snabbt fått klart för mig att New Age-rörelsen är en företeelse som är ytterst knepig att beskriva. En bärande idé i rörelsen är att glatt ta in och inkludera allt tanke- och trosgods man kan stöta på. Det står därför klart att den som studerar fenomenet aldrig kan läsa eller lära sig tillräckligt. Jag kommer därför alltid att vara tacksam för lästips och övriga faktatips från eventuella besökare på min blog.

1 kommentar: